YOUTUBE PAK MALAU

YOUTUBE PAK MALAU
CHANNEL YOUTUBE PAK MALAU

PAGES

Apakah Teater Bercerita ?

Apakah Teater Bercerita ?


Teater bercerita ialah satu bentuk drama naratif yang berbentuk cerita yang dilakonkan secara spontan. Teater bercerita menggabungkan pelakon dan pencerita pada masa yang sama.Tegasnya, pencerita akan bercerita, manakala pelakon akan melakonkan aksi atau perkara yang diceritakan oleh pencerita itu. Guru atau murid boleh menyediakan skrip terlebih dahulu untuk dibaca dan dihayati. Aktiviti ini boleh mendidik pelajar untuk bertutur dengan intonasi yang betul. Murid lain boleh mencatat maklumat berdasarkan arahan guru.Teknik ini sesuai untuk genre drama, cerpen, novel, dan prosa klasik.




SHORT COURSEWORK WAJ3102 ENGLISH LANGUAGE PROFICIENCY 1

SHORT COURSEWORK WAJ3102 ENGLISH LANGUAGE PROFICIENCY 1

COURSEWORK ASSESSMENT
A certain level of English language proficiency is vital in education. Students must bi given ample opportunities to improve their listening, speaking, reading, writing and grammar proficiency in the English language. By providing conyinuous support and guidance, students will develop new learning experiences, language skills, and "learning how to learn" skills.

SHORT COURSEWORK ASSIGNMENT 100%

TASK A (15%)

surf the internet for grammar websites and do 15 exercises/quizzes on-line and print them out together with the score. The quizzes should be on the various word classes.

Example of websites:
http://esl.about.com/library/quiz/blgrammarquiz.htm.
http://www.englishclub.com/esl-quizzes/grammar-5-terms.htm
http://www.wadsworth.com/devenglish_d/special_features/grammarquizzes.htm

TASK B
Section 1 (40%)
i)  Select an authentic text in English of about 250-300 words from any source of reference.
ii) Read and analyse the text. From the text,
    a)  identify 10 words comprising of 5 words classes (nouns. pronouns, verbs, adverbs, adjectives)
    b) identify 5 different types of sentences (simple, compound, complex).
    c) Construct 5 WH questions (who, when, where, what, how)
    d) Construct 5 yes/no questions.
    e) Construct 5 Tag Questions.
    f)  Transcribe 2 sentences from the text using the phonetic transcription.
iii) For task (a) and (b) above, you need to highlight the words and sentences you have identified in the text then present them in a table form:

Section 2 (30%)
i) based on the picture below, write a short story of about 200-250 words. You are required to use the Simple, Progressive and Perfect form of tenses in your story.

TASK C (15%)

i) Write a journal ferlection of not more than 350 words on your learning experience while undergoing this ELP course and the process of doing this assignment. In your reflection, you should:
  • highlight your strengths and weaknesses
  • explain the actions that you have taken to overcome the weaknesses.
  • discuss the knowledge, experience and skills that you have gained.

KERJA KURSUS MATEMATIK WAJ 3105 LITERASI NOMBOR

KERJA KURSUS MATEMATIK WAJ 3105 LITERASI NOMBOR

Objektif Kerja Kursus:
1. mengenalpasti hubungan antara perwakilan konkrit, gabar dan abstrak dalam idea matematik.
2. mengilustrasikan keperluan dan cara untuk menghubungkaitkan ilmu matematik dengan mata pelajaran lain.
3. mendemontrasikan pemahaman dengan mengaplikasikan pendekatan dan strategi numerasi dalam kehidupan harian.

soalan 1.
a) dalam perkataan sendiri, huraikan apa yang anda faham dengan algoritma penambahan dan penolakan.
b) berikan satu contoh penggunaan algoritma/prosedur kertas pensel dan bahan manipulatif untuk melaksanakan pengiraan berikut:
64 - 39 =


soalan 2.
a) anda dikehendaki mereka bentuk satu teselasi saiz kertas A4 dan menerangkan bagaimana teselasi tersebut terbentuk daripada unit asasnya.
b) Anda dikehendaki membentuk model fizikal untuk dua jenis polihedrons yang berbeza.

TUGASAN PROJEK PPG BM 3101 PENGAJIAN SUKATAN PELAJARAN BAHASA MELAYU SEKOLAH RENDAH

TUGASAN PROJEK PPG BM 3101 PENGAJIAN SUKATAN PELAJARAN BAHASA MELAYU SEKOLAH RENDAH

Mata pelajaran ini menjelaskan dan menghuraikan kandungan sukatan pelajaran dan huraian sukatan pelajaran bahasa Melayu sekolah rendah yang merangkumi aspek falsafah, objektif dan organisasi kandungan, kemahiran-kemahiran bahasa (mendengar dan bertutur, membaca dan menulis), konsep 5P, pengisian kurikulum, kemahiran bernilai tambah dan sistem bahasa.

Hasil pembelajaran:
1.  menghuraikan dan menjelaskan falsafah, objektif dan organisasi kandungan 5P bahasa melayu SR.
2.  menjelaskan HSP dan aras pembelajaran mengikut tahap.
3.  Menganalisis dan menghuraikan hasil pembelajaran kemahiran-kemahiran bahasa.
4.  Menganalisis dan mengaplikasi pengisian kurikulum dan kemahiran bernilai tambah dalam langkah pengajaran bahasa melayu SR.

bagi melaksanakan tugasan ini, secara individu anda dikehendaki:
1.  mencari, mengumpul dan memproses maklumat tentang sukatan pelajaran bahasa melayu dan huraian sukatan pelajaran bahasa melayu SR.
2.  mencari, mengumpul dan memproses bahan tentang konsep 5P.
3.  mencari, mengumpul dan memproses bahan tentang konsep penggabungjalinan.
4.  menyediakan RPH.

Format penghasilan tugasan:
1.  Tugasan ini dilaksanakn secara individu.
2.  hasil tugasan ditaip menggunakan Arial, font 12 dan dengan langkauan 1 1/2.
3.  Sumber rujukan dinyatakan mengikut format APA yang betul.
4.  Rajah, jadual dan gambar hendaklah dilabelkan, dinomborkan dan dimasukkan ke dalam senarai lampiran (jika berkaitan).
5.  Bahagian kulit luar tugasan hendaklah dilengkapkan dengan maklumat yang berikut:

  • nama pelajar
  • angka giliran
  • nombor kad pengenalan
  • kumpulan / unit
  • kod mata pelajaran
  • nama pensyarah pembimbing
  • tarikh serahan

TAHUKAH ANDA?

TAHUKAH ANDA 5 BONUS KHAS RAMADAN


5 BONUS KHAS RAMADHAN

ABU HURAIRAH R.A MERIWAYATKAN BAHAWA RASULULLAH S.A.W BERSABDA YANG BERMAKSUD: "UMATKU DIBERIKAN LIMA PERKARA YANG BELUM PERNAH DIBERIKAN KEPADA UMAT-UMAT TERDAHULU KETIKA RAMADHAN IAITU:"

BONUS 1
bau mulut orang yang berpuasa itu lebih wangi daripada kasturi di sisi Allah.

BONUS 2
para malaikat beristighfar untuk mereka sehingga mereka berbuka.

BONUS 3
Allah memperindahkan syugaNya setiap hari dan berfirman: "hampir-hampir hamba-hamba Ku yang soleh akan dicampakkan pelbagai kesukaran dan penderitaan lalu kembali kepadamu." (mereka sanggup bersusah payah di dunia demi kebahagiaan hidup di dunia dan akhirat)

BONUS 4
Syaitan-syaitan dibelenggu, tidak dibiarkan lepas seperti pada bulan-bulan selain Ramadhan.

BONUS 5
mereka akan mendapat keampunan pada akhir malam (orang yang beramal akan disempurnakan pahala amalan mereka setelah selesai mengerjakannya)."Mengenai bonus ke lima ini ada sahabat yang bertanya kepada Baginda s.a.w: "Ya Rasulullah, apakah itu berlaku pada malam lailatulqadar?" Baginda menjawab."Bukan, tetapi pelaku kebaikan akan disempurnakan pahalanya sesuai menyelesaikan amalnya." (riwayat Ahmad)

MAJLIS PENUTUP DAN PENYAMPAIAN SIJIL

MAJLIS PENUTUP DAN PENYAMPAIAN SIJIL

Majlis Penutup dan Penyampaian sijil kepada peserta Kursus ICT Pengurusan Sekolah di IAB Cawangan Utara Jitra Kedah






Penyampaian sijil telah disempurnakan oleh En Mohammad Nor Basri bin Sharif

PENGINAPAN DI IAB YANG SELESA

PENGINAPAN DI IAB JITRA YANG SELESA

Gambar suasana Hostel Di IAB Cawangan Utara Jitra Kedah



POPULAR

Editors' Spotlight

KEJOHANAN MEMANAH MSSD MANJUNG SR 2023

KEJOHANAN MEMANAH MSSD MANJUNG SEKOLAH RENDAH 2023 Selasa 20 Jun 2023, Kejohanan Memanah Majlis Sukan Sekolah Daerah Manjung kategori Sekola...