YOUTUBE PAK MALAU

YOUTUBE PAK MALAU
CHANNEL YOUTUBE PAK MALAU

PAGES

BOWLING ALA-ALA KAMPUNG

 BERLATIH BOWLING CARA KAMPUNG


Setelah berpindah ke SK Kpg. Dato' Seri Kamaruddin (SEDSKA), saya seperti biasa meneruskan agenda untuk melatih murid-murid SEDSKA dalam sukan bowling. Seperti biasa saya akan melatih kemahiran asas dalam sukan bowling terlebih dahulu. Memberi mereka peluang untuk memegang bola bowling dan mereka akan dapat merasa berat atau tidak bola bowling ini. 

Kebiasaannya, kali pertama ramai yang tidak dapat mengangkat bola boling ini walaupun saya cuma menggunakan bola 8 pound sahaja. Kenapa 8 pound sedangkan ada lagi yang lebih ringan 6 pound. Ah, soalan yg sering ditanya.

Kenapa bola 8 pound, kerana bola 8 ini lebih sukar pecah dan lebih tahan berbanding bola 6 pound yang mudah pecah dan HARGAnya mahal. Bola 6 pound ini agak special dah di pusat bowling pon pengusaha pusat bowling tidak meletakkannya di rak sebaliknya kita kena minta kepada mereka. Kadang-kadang tak ada bola 6 pound di pusat bowling.

Jadi, mahu tidak mahu, saya kena paksa mereka angkat , hayun dan lontar bola 8 pound. Alhamdulilah, selepas 5 atau 6 sesi, mereka akan biasa dan masalah berat tiada ada lagi. Kita perlu bersabar dan beri motivasi supaya mereka tidak putus asa untuk cuba pegang dan lontar bola 8 pound ini.

Kaedahnya mudah saja, buat latihan di sekolah dahulu, sudah boleh lontar dengan baik serta melakukan 5 Steps dengan baik, saya akan bawa mereka ke pusat bowling sebenar. Selagi mereka tidak boleh membuat lontaran atau 5 steps dengan baik, mereka akan terus berlatih di sekolah sahaja.

Kalau nak cerita panjang ni. saya sambung akan datang. Sebelum itu, anda boleh tonton video di bawah.

Terima kasih.

www.youtube.com/pakmalau






No comments:

Post a Comment

POPULAR

Editors' Spotlight

KEJOHANAN MEMANAH MSSD MANJUNG SR 2023

KEJOHANAN MEMANAH MSSD MANJUNG SEKOLAH RENDAH 2023 Selasa 20 Jun 2023, Kejohanan Memanah Majlis Sukan Sekolah Daerah Manjung kategori Sekola...