YOUTUBE PAK MALAU

YOUTUBE PAK MALAU
CHANNEL YOUTUBE PAK MALAU

PAGES

TAMAT KURSUS KEJURULATIHAN BOWLING

TAMAT KURSUS KEJURULATIHAN BOWLING

Seramai 35 orang guru Negeri Perak telah menamatkan Kursus Kejurulatihan dan kepegawaian Boling Tenpin MSS Perak 2011.


Petikah: Berita Harian Metro 15 Disember 2011.

KURSUS JURULATIH TENPIN BOLING TAHAP 1

KURSUS JURULATIH TENPIN BOLING TAHAP 1

Saya diberi peluang untuk mengikuti Kursus Asas Kejurulatihan Boling Tenpin Peringkatan Kebangsaan. Setiap negeri menghantar 2 orang wakil guru untuk kursus ini. Ini merupakan pendedahan pertama saya dalam dunia sukan bowling.
Alhamdulilan telah mendapat satu ilmu yang akan dimanfaatkan untuk anak didik dalam sukan boling tenpin ini.


16 HINGGA 21 OKTOBER DI HOTEL SERI MALAYSIA IPOH DAN AMPANG SUPER BOWL IPOH. PESERTA TERDIRI DARIPADA SELURUH MALAYSIA.

TOKOH TOKOH TAMADUN ISLAM

TOKOH TOKOH TAMADUN ISLAM

Ibnu Khaldun (Abd Rahman Abu Zaid Wahiyuddin b Khaldun Al Maliki Al Khadrami)
Hakim Mahkamah Raja di Mesir, pakar dalam Sosiologi, Pendidikan, Keagamaan, Undang-Undang dan Falsafah.

Ibnu Sina ( Abu Ali Hussain Ibn Abdallah Ibn Sina) Lahir 370H (980M) umur 10 thn Hafiz Al Quran, 16 thn bljr Ilmu Perubatan. terkenal dalam perubatan bila sembuhkan penyakit Putera Nub Ibn Nas Al Samani. Terbit Al Qanun fi al Tibb dan buku An Najjah.

Al Farabi (Abu NAsr Muhammad bin Muhammad Tarkhan Al Uzdog) lahir 257H (870M). terulung dalam bidang falsafah. pemain muzik yang handal. cipta gambus.

Ibn Rushd ( Abu Walid Muhammad Ibnu Ahmad) lahir di sepanyol 1126M. Sumbangan dlm falsafah dan ilmu logik, perubatan, kemasyarakatan.terjemah buku Aristotle.

Al Khawarizmi (Muhammad Ibn Musa Al Khawarizmi) Hidup 780M-850M Tokoh dalam Matematik - sistem nombor, Astronomi- falaq. Sumbangan Matematik (nombor), Al Jabar (tanda dan huruf yang mewakili nombor) Geometri (teorem segitiga) Trigometri dan Astronomi.

Jabir Ibn Haiyan - kimia dan perubatan

Ibn Bajjah - Ilmuan/sasterawan/ahli muzik/pemain gambus/hafiz

Al RAzi - perubatan

Ibn Haitham - penyelidikan tentang cahaya/prinsip isipadu udara/temui graviti

TEORI KECERDASAN PELBAGAI OLEH HOWARD GARDNER 1983

TEORI KECERDASAN PELBAGAI OLEH HOWARD GARDNER 1983

1.  Kinestetik - budak-budak yang suka bergerak...tak reti duduk diam..suka main.

2.  Interpersonal - mersa..mudah mendapat kawan..boleh bekerjasama dengan org lain.

3.  Intrapersonal - tahu menilai diri..tahu keupayaan diri

4.  Logik Matematik - budak ni byk guna otak kiri...cekap mengira

5.  Muzik - budak ni suka belajar dgn nyanyi...suruh baca kurang..suruh nyanyi mesti pandai..siap hafaz lirik lg.

6.  Verbal Linguistik - petah bercakap...jenis ni suka dgr cikgu berleter...byk cakap pon tak pa.

7.  Visual Ruang - minat jenis reka cipta...menbuat sesuatu...melukis..kalu bljr ..ckg tunjuk video dia suka..gambar kaa..atau benda maujud.

8.  Naturalis - budak ni kalu ckg bawak bljr kat bwh pokok..dia suka..suka pada flora dan fauna.

ALAT BERFIKIR OLEH EDWARD DE BONO

ALAT BERFIKIR OLEH EDWARD DE BONO

1. Pengurusan Grafik
2. Peta Minda
3. CoRT

 7 Teknik Asas CoRT

1.  PMI  (plus, minus, intresting) meluaskan fikiran tentang sesuatu situasi.
2.  CAF ( consider, all, factors) meninjau semua aspek situasi dengan lengkap.
3.  C&S ( consequence & sequel) mejangka apa yang berlaku selepas sesuatu cadangan dijalankan.
4.  AGO  (aims, goals, objectives) sentiasa tumpukan perhatian terhadap tujuan asal supaya matlamat tercapai.
5.  FIP  (first, important, priotities)  mengambilkira perkara yang penting, elakkan perkara yang tidak utama.
6.  APC  (alternatives, possibilities, choices)  memikirkan perkara yang serentak, elakkan perkara yang sehala.
7.  OPV  (other, people's, views) mengambilkira pandangan orang lain sebelum membuat keputusan.



PERBEZAN LAMAN WEB DAN PORTAL

PERBEZAN LAMAN WEB DAN PORTAL

Perbezaan portal berbanding laman web adalah portal menyediakan perkhidmatan-perkhidmatan online. Ciri-ciri asas portal perlu mengandungi semua ciri-ciri asas laman web ditambah dengan perkhidmatan online yang disediakan oleh agensi.

Laman web bolehlah ditakrifkan sebagai halaman-halaman elektronik yang dipaparkan melalui komputer dengan menggunakan teknologi internet. Namun, laman web hanyalah tertumpu kepada penyaluran maklumat asas kepada pengunjung semata-mata. Komunikasi dua hala sangat kurang antara pengunjung dengan pengendali web ataupun web itu sendiri.
 
Secara umumnya, perbezaan yang paling ketara antara portal dan laman web ialah sasaran pengunjungnya. Siapakah pengunjung yang berpotensi melayarinya? Jika hanya untuk tatapan umum dengan disajikan maklumat-maklumat asas, hanya orang yang mahir sahaja dapat mengubahsuai kandungannya serta tidak banyak interaksi pengunjung biasa dengan pentadbir web atau web itu sendiri, itu ialah laman web. Jika portal pula, pengunjung sasarannya adalah lebih menyeluruh.
 
Laman web juga terpaksa ‘bergantung hidup’ kepada pembangunnya. Jika pembangunnya telah berpindah atau tiada, maka tamatlah riwayatnya. Berbeza dengan portal, walaupun tidak dapat mengubah susun atur atau penambahan aplikasi yang baru setelah pembangunnya tiada, individu yang mengambil alih tugasnya tidak perlu membuka kod-kod pengaturcaraan yang berjela-jela, cukuplah sekadar berinteraksi dengan aplikasi-aplikasi yang ada untuk mengubahsuai atau menambah maklumat-maklumat tertentu. Ini bermakna, orang lain mampu meneruskan kesinambungan portal itu walaupun ketiadaan pembangun asalnya mahupun penggantinya buta kod-kod pengaturcaraan.
 
Portal adalah anjakan daripada laman web. Portal lebih ‘besar’ dan menyeluruh berbanding laman web. Terdapat berpuluh-puluh aplikasi yang menyokongnya. Portal membantu dalam pengurusan atau membuat keputusan, hasil maklumat-maklumat yang dijanakan olehnya. 

https://www.moe.gov.my/




TEATER BERCERITA

TEATER BERCERITA

Apakah Teater Bercerita?

Teater bercerita ialah satu bentuk drama naratif yang berbentuk cerita yang dilakonkan secara spontan. Teater bercerita menggabungkan pelakon dan pencerita pada masa yang sama. Pencerita akan bercerita, manakala pelakon akan melakonkan aksi atau perkara yang diceritakan oleh pencerita itu. Guru atau murid boleh menyediakan skrip terlebih dahulu untuk dibaca dan dihayati. Aktiviti ini boleh mendidik pelajar untuk bertutur dengan intonasi yang betul. Murid lain boleh mencatat maklumat berdasarkan arahan guru.Teknik ini sesuai untuk genre drama, cerpen, novel, dan prosa klasik.

Objektif Teater Bercerita

 1. Melatih murid-murid dengan kemahiran mendengar, bertutur, pemahaman dan mengarang.
2. Menambah perbendaharaan kata murid.
3.  memperbaiki dan memperkayakan penguasaan murid dalam bahasa
4. mengasah bakat lakonan murid
5. memupuk sikap kerjasama di kalangan murid-murid
6. Berhibur sambil belajar (Didik Hibur)
Langkah Perlaksanaan
1. Atur kedududukan murid dalam bentuk separuh bulatan.
2. Edarkan bahan cerita pada murid yang menjadi 'pencerita'
3. pencerita duduk disebelah kiri penonton dan membaca cerita
4. Apabila pencerita menyebut nama watak murid yang telah ditentukan, watak tersebut keluar melakonkan aksi seperti yang di bacakan dalam cerita dan duduk semula di tempat asal apabila selesai melakonkan situasi yang di baca oleh pencerita
5. Aktiviti di teruskan sehingga selesai cerita.
6. Guru membuat aktiviti susulan untuk membina kemahiran berbahasa.

*semua watak akan melakonkan watak secara spontan tanpa skrip. Hanya pencerita sahaja yang membaca skrip.

Kriteria pemilihan bahan

1.  cerita boleh dilakonkan
2. menepati objektif, kemahiran, dan masa
3. sesuai dengan minat dan peringkat kebolehan dan umur murid
4. mesej dan nilai positif
5. meningkatkan pemikiran daya kreatif
6. boleh merangsang murid berinteraksi.

Apakah Teater Bercerita ?

Apakah Teater Bercerita ?


Teater bercerita ialah satu bentuk drama naratif yang berbentuk cerita yang dilakonkan secara spontan. Teater bercerita menggabungkan pelakon dan pencerita pada masa yang sama.Tegasnya, pencerita akan bercerita, manakala pelakon akan melakonkan aksi atau perkara yang diceritakan oleh pencerita itu. Guru atau murid boleh menyediakan skrip terlebih dahulu untuk dibaca dan dihayati. Aktiviti ini boleh mendidik pelajar untuk bertutur dengan intonasi yang betul. Murid lain boleh mencatat maklumat berdasarkan arahan guru.Teknik ini sesuai untuk genre drama, cerpen, novel, dan prosa klasik.




SHORT COURSEWORK WAJ3102 ENGLISH LANGUAGE PROFICIENCY 1

SHORT COURSEWORK WAJ3102 ENGLISH LANGUAGE PROFICIENCY 1

COURSEWORK ASSESSMENT
A certain level of English language proficiency is vital in education. Students must bi given ample opportunities to improve their listening, speaking, reading, writing and grammar proficiency in the English language. By providing conyinuous support and guidance, students will develop new learning experiences, language skills, and "learning how to learn" skills.

SHORT COURSEWORK ASSIGNMENT 100%

TASK A (15%)

surf the internet for grammar websites and do 15 exercises/quizzes on-line and print them out together with the score. The quizzes should be on the various word classes.

Example of websites:
http://esl.about.com/library/quiz/blgrammarquiz.htm.
http://www.englishclub.com/esl-quizzes/grammar-5-terms.htm
http://www.wadsworth.com/devenglish_d/special_features/grammarquizzes.htm

TASK B
Section 1 (40%)
i)  Select an authentic text in English of about 250-300 words from any source of reference.
ii) Read and analyse the text. From the text,
    a)  identify 10 words comprising of 5 words classes (nouns. pronouns, verbs, adverbs, adjectives)
    b) identify 5 different types of sentences (simple, compound, complex).
    c) Construct 5 WH questions (who, when, where, what, how)
    d) Construct 5 yes/no questions.
    e) Construct 5 Tag Questions.
    f)  Transcribe 2 sentences from the text using the phonetic transcription.
iii) For task (a) and (b) above, you need to highlight the words and sentences you have identified in the text then present them in a table form:

Section 2 (30%)
i) based on the picture below, write a short story of about 200-250 words. You are required to use the Simple, Progressive and Perfect form of tenses in your story.

TASK C (15%)

i) Write a journal ferlection of not more than 350 words on your learning experience while undergoing this ELP course and the process of doing this assignment. In your reflection, you should:
  • highlight your strengths and weaknesses
  • explain the actions that you have taken to overcome the weaknesses.
  • discuss the knowledge, experience and skills that you have gained.

KERJA KURSUS MATEMATIK WAJ 3105 LITERASI NOMBOR

KERJA KURSUS MATEMATIK WAJ 3105 LITERASI NOMBOR

Objektif Kerja Kursus:
1. mengenalpasti hubungan antara perwakilan konkrit, gabar dan abstrak dalam idea matematik.
2. mengilustrasikan keperluan dan cara untuk menghubungkaitkan ilmu matematik dengan mata pelajaran lain.
3. mendemontrasikan pemahaman dengan mengaplikasikan pendekatan dan strategi numerasi dalam kehidupan harian.

soalan 1.
a) dalam perkataan sendiri, huraikan apa yang anda faham dengan algoritma penambahan dan penolakan.
b) berikan satu contoh penggunaan algoritma/prosedur kertas pensel dan bahan manipulatif untuk melaksanakan pengiraan berikut:
64 - 39 =


soalan 2.
a) anda dikehendaki mereka bentuk satu teselasi saiz kertas A4 dan menerangkan bagaimana teselasi tersebut terbentuk daripada unit asasnya.
b) Anda dikehendaki membentuk model fizikal untuk dua jenis polihedrons yang berbeza.

TUGASAN PROJEK PPG BM 3101 PENGAJIAN SUKATAN PELAJARAN BAHASA MELAYU SEKOLAH RENDAH

TUGASAN PROJEK PPG BM 3101 PENGAJIAN SUKATAN PELAJARAN BAHASA MELAYU SEKOLAH RENDAH

Mata pelajaran ini menjelaskan dan menghuraikan kandungan sukatan pelajaran dan huraian sukatan pelajaran bahasa Melayu sekolah rendah yang merangkumi aspek falsafah, objektif dan organisasi kandungan, kemahiran-kemahiran bahasa (mendengar dan bertutur, membaca dan menulis), konsep 5P, pengisian kurikulum, kemahiran bernilai tambah dan sistem bahasa.

Hasil pembelajaran:
1.  menghuraikan dan menjelaskan falsafah, objektif dan organisasi kandungan 5P bahasa melayu SR.
2.  menjelaskan HSP dan aras pembelajaran mengikut tahap.
3.  Menganalisis dan menghuraikan hasil pembelajaran kemahiran-kemahiran bahasa.
4.  Menganalisis dan mengaplikasi pengisian kurikulum dan kemahiran bernilai tambah dalam langkah pengajaran bahasa melayu SR.

bagi melaksanakan tugasan ini, secara individu anda dikehendaki:
1.  mencari, mengumpul dan memproses maklumat tentang sukatan pelajaran bahasa melayu dan huraian sukatan pelajaran bahasa melayu SR.
2.  mencari, mengumpul dan memproses bahan tentang konsep 5P.
3.  mencari, mengumpul dan memproses bahan tentang konsep penggabungjalinan.
4.  menyediakan RPH.

Format penghasilan tugasan:
1.  Tugasan ini dilaksanakn secara individu.
2.  hasil tugasan ditaip menggunakan Arial, font 12 dan dengan langkauan 1 1/2.
3.  Sumber rujukan dinyatakan mengikut format APA yang betul.
4.  Rajah, jadual dan gambar hendaklah dilabelkan, dinomborkan dan dimasukkan ke dalam senarai lampiran (jika berkaitan).
5.  Bahagian kulit luar tugasan hendaklah dilengkapkan dengan maklumat yang berikut:

  • nama pelajar
  • angka giliran
  • nombor kad pengenalan
  • kumpulan / unit
  • kod mata pelajaran
  • nama pensyarah pembimbing
  • tarikh serahan

TAHUKAH ANDA?

TAHUKAH ANDA 5 BONUS KHAS RAMADAN


5 BONUS KHAS RAMADHAN

ABU HURAIRAH R.A MERIWAYATKAN BAHAWA RASULULLAH S.A.W BERSABDA YANG BERMAKSUD: "UMATKU DIBERIKAN LIMA PERKARA YANG BELUM PERNAH DIBERIKAN KEPADA UMAT-UMAT TERDAHULU KETIKA RAMADHAN IAITU:"

BONUS 1
bau mulut orang yang berpuasa itu lebih wangi daripada kasturi di sisi Allah.

BONUS 2
para malaikat beristighfar untuk mereka sehingga mereka berbuka.

BONUS 3
Allah memperindahkan syugaNya setiap hari dan berfirman: "hampir-hampir hamba-hamba Ku yang soleh akan dicampakkan pelbagai kesukaran dan penderitaan lalu kembali kepadamu." (mereka sanggup bersusah payah di dunia demi kebahagiaan hidup di dunia dan akhirat)

BONUS 4
Syaitan-syaitan dibelenggu, tidak dibiarkan lepas seperti pada bulan-bulan selain Ramadhan.

BONUS 5
mereka akan mendapat keampunan pada akhir malam (orang yang beramal akan disempurnakan pahala amalan mereka setelah selesai mengerjakannya)."Mengenai bonus ke lima ini ada sahabat yang bertanya kepada Baginda s.a.w: "Ya Rasulullah, apakah itu berlaku pada malam lailatulqadar?" Baginda menjawab."Bukan, tetapi pelaku kebaikan akan disempurnakan pahalanya sesuai menyelesaikan amalnya." (riwayat Ahmad)

MAJLIS PENUTUP DAN PENYAMPAIAN SIJIL

MAJLIS PENUTUP DAN PENYAMPAIAN SIJIL

Majlis Penutup dan Penyampaian sijil kepada peserta Kursus ICT Pengurusan Sekolah di IAB Cawangan Utara Jitra Kedah






Penyampaian sijil telah disempurnakan oleh En Mohammad Nor Basri bin Sharif

PENGINAPAN DI IAB YANG SELESA

PENGINAPAN DI IAB JITRA YANG SELESA

Gambar suasana Hostel Di IAB Cawangan Utara Jitra Kedah



SUASANA IAB JITRA

SUASANA IAB JITRA

Gambar-gambar suasana di IAB Cawangan Utara Jitra Kedah





HARI KEDUA SESI FOTOGRAFI

HARI KEDUA SESI FOTOGRAFI

Sesi Foto Grafi hari Kedua Kursus ICT di IAB Cawangan Utara
Berdiri tiga dari kiri belakang sekali Cikgu Azli Azmuni. Kami sama-sama pergi ke IAB ini dari Manjung Perak.

Al Fatihah untuk Arwah Cikgu Azli Asmuni
Berdiri 3 dari kiri 


IMPIAN MENJADI KENYATAAN

MAKAN SEMASA KURSUS ICT IAB

MAKAN SEMASA KURSUS ICT IAB

Suasana di dewan makan IAB Cawangan Utara Bandar Darulaman Jitra Kedah





SUASANA DI DEWAN SAJIAN
IAB CAWANGAN UTARA

Bab makan-makan ni teman tak mau la komen yang bukan-bukan, tapi makanan di sini memang high class. Terima kasih kepada pengurus kursus dan IAB Jitra.

HARI KEDUA KURSUS ICT

HARI KEDUA KURSUS ICT

Hari kedua kursus ict di IAB Cawangan Utara Jitra Kedah
PENILAIAN KURSUS ATAS TALIAN

Satu pengalaman yang tidak boleh dilupakan. Ilmu yang diperolehi akan dipraktikkan di sekolah nanti.

 pak malau 


Kursus ICT Dalam Pengurusan

Kursus ICT Dalam Pengurusan

Kursus ini bermula dari 19 Julai - 21 Julai 2001 di Institut Aminuddin Baki Cawangan Utara, Bandar Darulaman, Jitra, Kedah. Pada hari ini kami didedahkan bagaimana menggunakan 'printscreen' dan 'paste'kan di ms word atau ms power point. Juga salah laku dalam internet seperti membuat salinan yang tidak sah,

POPULAR

Editors' Spotlight

KEJOHANAN MEMANAH MSSD MANJUNG SR 2023

KEJOHANAN MEMANAH MSSD MANJUNG SEKOLAH RENDAH 2023 Selasa 20 Jun 2023, Kejohanan Memanah Majlis Sukan Sekolah Daerah Manjung kategori Sekola...