YOUTUBE PAK MALAU

YOUTUBE PAK MALAU
CHANNEL YOUTUBE PAK MALAU

PAGES

TEORI KECERDASAN PELBAGAI OLEH HOWARD GARDNER 1983

TEORI KECERDASAN PELBAGAI OLEH HOWARD GARDNER 1983

1.  Kinestetik - budak-budak yang suka bergerak...tak reti duduk diam..suka main.

2.  Interpersonal - mersa..mudah mendapat kawan..boleh bekerjasama dengan org lain.

3.  Intrapersonal - tahu menilai diri..tahu keupayaan diri

4.  Logik Matematik - budak ni byk guna otak kiri...cekap mengira

5.  Muzik - budak ni suka belajar dgn nyanyi...suruh baca kurang..suruh nyanyi mesti pandai..siap hafaz lirik lg.

6.  Verbal Linguistik - petah bercakap...jenis ni suka dgr cikgu berleter...byk cakap pon tak pa.

7.  Visual Ruang - minat jenis reka cipta...menbuat sesuatu...melukis..kalu bljr ..ckg tunjuk video dia suka..gambar kaa..atau benda maujud.

8.  Naturalis - budak ni kalu ckg bawak bljr kat bwh pokok..dia suka..suka pada flora dan fauna.

ALAT BERFIKIR OLEH EDWARD DE BONO

ALAT BERFIKIR OLEH EDWARD DE BONO

1. Pengurusan Grafik
2. Peta Minda
3. CoRT

 7 Teknik Asas CoRT

1.  PMI  (plus, minus, intresting) meluaskan fikiran tentang sesuatu situasi.
2.  CAF ( consider, all, factors) meninjau semua aspek situasi dengan lengkap.
3.  C&S ( consequence & sequel) mejangka apa yang berlaku selepas sesuatu cadangan dijalankan.
4.  AGO  (aims, goals, objectives) sentiasa tumpukan perhatian terhadap tujuan asal supaya matlamat tercapai.
5.  FIP  (first, important, priotities)  mengambilkira perkara yang penting, elakkan perkara yang tidak utama.
6.  APC  (alternatives, possibilities, choices)  memikirkan perkara yang serentak, elakkan perkara yang sehala.
7.  OPV  (other, people's, views) mengambilkira pandangan orang lain sebelum membuat keputusan.



PERBEZAN LAMAN WEB DAN PORTAL

PERBEZAN LAMAN WEB DAN PORTAL

Perbezaan portal berbanding laman web adalah portal menyediakan perkhidmatan-perkhidmatan online. Ciri-ciri asas portal perlu mengandungi semua ciri-ciri asas laman web ditambah dengan perkhidmatan online yang disediakan oleh agensi.

Laman web bolehlah ditakrifkan sebagai halaman-halaman elektronik yang dipaparkan melalui komputer dengan menggunakan teknologi internet. Namun, laman web hanyalah tertumpu kepada penyaluran maklumat asas kepada pengunjung semata-mata. Komunikasi dua hala sangat kurang antara pengunjung dengan pengendali web ataupun web itu sendiri.
 
Secara umumnya, perbezaan yang paling ketara antara portal dan laman web ialah sasaran pengunjungnya. Siapakah pengunjung yang berpotensi melayarinya? Jika hanya untuk tatapan umum dengan disajikan maklumat-maklumat asas, hanya orang yang mahir sahaja dapat mengubahsuai kandungannya serta tidak banyak interaksi pengunjung biasa dengan pentadbir web atau web itu sendiri, itu ialah laman web. Jika portal pula, pengunjung sasarannya adalah lebih menyeluruh.
 
Laman web juga terpaksa ‘bergantung hidup’ kepada pembangunnya. Jika pembangunnya telah berpindah atau tiada, maka tamatlah riwayatnya. Berbeza dengan portal, walaupun tidak dapat mengubah susun atur atau penambahan aplikasi yang baru setelah pembangunnya tiada, individu yang mengambil alih tugasnya tidak perlu membuka kod-kod pengaturcaraan yang berjela-jela, cukuplah sekadar berinteraksi dengan aplikasi-aplikasi yang ada untuk mengubahsuai atau menambah maklumat-maklumat tertentu. Ini bermakna, orang lain mampu meneruskan kesinambungan portal itu walaupun ketiadaan pembangun asalnya mahupun penggantinya buta kod-kod pengaturcaraan.
 
Portal adalah anjakan daripada laman web. Portal lebih ‘besar’ dan menyeluruh berbanding laman web. Terdapat berpuluh-puluh aplikasi yang menyokongnya. Portal membantu dalam pengurusan atau membuat keputusan, hasil maklumat-maklumat yang dijanakan olehnya. 

https://www.moe.gov.my/




TEATER BERCERITA

TEATER BERCERITA

Apakah Teater Bercerita?

Teater bercerita ialah satu bentuk drama naratif yang berbentuk cerita yang dilakonkan secara spontan. Teater bercerita menggabungkan pelakon dan pencerita pada masa yang sama. Pencerita akan bercerita, manakala pelakon akan melakonkan aksi atau perkara yang diceritakan oleh pencerita itu. Guru atau murid boleh menyediakan skrip terlebih dahulu untuk dibaca dan dihayati. Aktiviti ini boleh mendidik pelajar untuk bertutur dengan intonasi yang betul. Murid lain boleh mencatat maklumat berdasarkan arahan guru.Teknik ini sesuai untuk genre drama, cerpen, novel, dan prosa klasik.

Objektif Teater Bercerita

 1. Melatih murid-murid dengan kemahiran mendengar, bertutur, pemahaman dan mengarang.
2. Menambah perbendaharaan kata murid.
3.  memperbaiki dan memperkayakan penguasaan murid dalam bahasa
4. mengasah bakat lakonan murid
5. memupuk sikap kerjasama di kalangan murid-murid
6. Berhibur sambil belajar (Didik Hibur)
Langkah Perlaksanaan
1. Atur kedududukan murid dalam bentuk separuh bulatan.
2. Edarkan bahan cerita pada murid yang menjadi 'pencerita'
3. pencerita duduk disebelah kiri penonton dan membaca cerita
4. Apabila pencerita menyebut nama watak murid yang telah ditentukan, watak tersebut keluar melakonkan aksi seperti yang di bacakan dalam cerita dan duduk semula di tempat asal apabila selesai melakonkan situasi yang di baca oleh pencerita
5. Aktiviti di teruskan sehingga selesai cerita.
6. Guru membuat aktiviti susulan untuk membina kemahiran berbahasa.

*semua watak akan melakonkan watak secara spontan tanpa skrip. Hanya pencerita sahaja yang membaca skrip.

Kriteria pemilihan bahan

1.  cerita boleh dilakonkan
2. menepati objektif, kemahiran, dan masa
3. sesuai dengan minat dan peringkat kebolehan dan umur murid
4. mesej dan nilai positif
5. meningkatkan pemikiran daya kreatif
6. boleh merangsang murid berinteraksi.

Apakah Teater Bercerita ?

Apakah Teater Bercerita ?


Teater bercerita ialah satu bentuk drama naratif yang berbentuk cerita yang dilakonkan secara spontan. Teater bercerita menggabungkan pelakon dan pencerita pada masa yang sama.Tegasnya, pencerita akan bercerita, manakala pelakon akan melakonkan aksi atau perkara yang diceritakan oleh pencerita itu. Guru atau murid boleh menyediakan skrip terlebih dahulu untuk dibaca dan dihayati. Aktiviti ini boleh mendidik pelajar untuk bertutur dengan intonasi yang betul. Murid lain boleh mencatat maklumat berdasarkan arahan guru.Teknik ini sesuai untuk genre drama, cerpen, novel, dan prosa klasik.




SHORT COURSEWORK WAJ3102 ENGLISH LANGUAGE PROFICIENCY 1

SHORT COURSEWORK WAJ3102 ENGLISH LANGUAGE PROFICIENCY 1

COURSEWORK ASSESSMENT
A certain level of English language proficiency is vital in education. Students must bi given ample opportunities to improve their listening, speaking, reading, writing and grammar proficiency in the English language. By providing conyinuous support and guidance, students will develop new learning experiences, language skills, and "learning how to learn" skills.

SHORT COURSEWORK ASSIGNMENT 100%

TASK A (15%)

surf the internet for grammar websites and do 15 exercises/quizzes on-line and print them out together with the score. The quizzes should be on the various word classes.

Example of websites:
http://esl.about.com/library/quiz/blgrammarquiz.htm.
http://www.englishclub.com/esl-quizzes/grammar-5-terms.htm
http://www.wadsworth.com/devenglish_d/special_features/grammarquizzes.htm

TASK B
Section 1 (40%)
i)  Select an authentic text in English of about 250-300 words from any source of reference.
ii) Read and analyse the text. From the text,
    a)  identify 10 words comprising of 5 words classes (nouns. pronouns, verbs, adverbs, adjectives)
    b) identify 5 different types of sentences (simple, compound, complex).
    c) Construct 5 WH questions (who, when, where, what, how)
    d) Construct 5 yes/no questions.
    e) Construct 5 Tag Questions.
    f)  Transcribe 2 sentences from the text using the phonetic transcription.
iii) For task (a) and (b) above, you need to highlight the words and sentences you have identified in the text then present them in a table form:

Section 2 (30%)
i) based on the picture below, write a short story of about 200-250 words. You are required to use the Simple, Progressive and Perfect form of tenses in your story.

TASK C (15%)

i) Write a journal ferlection of not more than 350 words on your learning experience while undergoing this ELP course and the process of doing this assignment. In your reflection, you should:
  • highlight your strengths and weaknesses
  • explain the actions that you have taken to overcome the weaknesses.
  • discuss the knowledge, experience and skills that you have gained.

KERJA KURSUS MATEMATIK WAJ 3105 LITERASI NOMBOR

KERJA KURSUS MATEMATIK WAJ 3105 LITERASI NOMBOR

Objektif Kerja Kursus:
1. mengenalpasti hubungan antara perwakilan konkrit, gabar dan abstrak dalam idea matematik.
2. mengilustrasikan keperluan dan cara untuk menghubungkaitkan ilmu matematik dengan mata pelajaran lain.
3. mendemontrasikan pemahaman dengan mengaplikasikan pendekatan dan strategi numerasi dalam kehidupan harian.

soalan 1.
a) dalam perkataan sendiri, huraikan apa yang anda faham dengan algoritma penambahan dan penolakan.
b) berikan satu contoh penggunaan algoritma/prosedur kertas pensel dan bahan manipulatif untuk melaksanakan pengiraan berikut:
64 - 39 =


soalan 2.
a) anda dikehendaki mereka bentuk satu teselasi saiz kertas A4 dan menerangkan bagaimana teselasi tersebut terbentuk daripada unit asasnya.
b) Anda dikehendaki membentuk model fizikal untuk dua jenis polihedrons yang berbeza.

POPULAR

Editors' Spotlight

KEJOHANAN MEMANAH MSSD MANJUNG SR 2023

KEJOHANAN MEMANAH MSSD MANJUNG SEKOLAH RENDAH 2023 Selasa 20 Jun 2023, Kejohanan Memanah Majlis Sukan Sekolah Daerah Manjung kategori Sekola...